joi, 13 noiembrie 2014

Activități la 18 luni

Ieri am vorbit de jucării 12-18+, astăzi vorbim despre activități la 18 luni!

În cazul în care aveți un exemplar în vârsta de 18 luni prin preajmă știți deja că activitatea de bază este IMITATUL.

Imită tot ce fac eu. Dacă eu spăl vase, trebuie și el să spele ceva. Dacă eu dau cu aspiratorul, trebuie să dea și el. Dacă spăl geamuri, întind rufe, stau la calculator, fac ordine în dulap, același lucru trebuie să-l facă și domnișorul. Negreșit! Pe mine mă amuză teribil și mă bucură că am ajutor constant în toate treburile gospădărești. Eu aș sfătui toate mamele să-i implice pe micuți cât mai mult în toate activitățile zilnice. Toate aceste experiențe sunt de o sută de ori mai utile decât orice jucărie din lume.

Așadar, ce, unde și cum facem?

Ce facem în bucătărie: 
  • joaca cu apă la chiuvetă - începe să fie fascinat de transferul de apă dintr-un recipient în altul;
  • joaca cu diverse cereale - tot pe același principiu ca și apa, transfer de cereale dintr-un recipient în altul;
  • aluat - aluatul de orice fel e mega interesant. I-am cumpărat la un moment dat un mini făcăleț din lemn din Cora și e super încântat să-și întindă singur aluatul, să-l taie cu diverse forme de biscuiți și apoi să-l mănânce:)))) 
  • triat legume și aranjat în coșuri;
  • plimbat legume sau fructe cu plasa :))) - mai exact ia punga mea de cumpărături de la Ikea din material textil și pune în ea ce prinde prin bucătărie și apoi și-o pune de gât și umblă cu ea așa prin casă. Eventual mai găsește ceva, gen o șurubelniță sau o altă jucărie și merge cu traista de gât și ambele mâini ocupate boscorodind diverse:)))))
  • curățat și tăiat legume - tot încearcă să folosească aparatul de curățat legume. Nu prea am insistat cu utilizarea lui, dar nu am vrut nici să nu-l las să-l folosească deloc, pentru că nu mi se pare la fel de periculos ca un cuțit. Cu toate astea, pe la 15 luni i-am dat un cuțit cu vârf rotund de la un set de tacâmuri care nu taie mai deloc ca sa-și exerseze aptitudinile de bucătar și taie, doar sub supravegherea mea, cu mare succes chestii moi, gen branză și ciuperci:D
  • spălat aragazul; scos duzele de la aragaz;
  • plimbat oale și tăvi peste tot prin casă (parcă mai puțin ca înainte de 18 luni);
  • gătit: ia o oală din dulap, se urcă pe scaunul din bucătărie, pune oala pe plită. Se duce ia două-trei legume, le pune-n oală, pune capacul, se dă jos din nou și caută o lingură de lemn în sertarul cu linguri de lemn. Se urcă la loc pe scaun, ridică capacul și amestecă, iar apoi gustă. Toate astea sub ochii mei amuzați și inima care stă să plesnească de fericire când îl vede cât de mult a crescut și câte știe să facă;

  • (dez)ordine prin sertare;
  • joaca cu borcane - dacă ar putea, ar lua toate borcanele mele cu cereale, fructe deshidratate, semințe și condimente și și-ar băga nasul în ele. Dacă prinde vreun astfel de borcan cu greu îl mai poți recupera. Ne-am mai jucat împreună cu borcane de diferite dimensiuni și capace de diverse mărimi (gen găsește capacul care se potrivește la borcan), dar parcă nu-s la fel de fascinante;
  • nimic din lumea asta plină de jucării nu se poate compara cu vasul și piesele din plastic de la robotul de bucătărie. ZILNIC se joacă cu ele, asambleză robotul ală de m-am plictisit eu de câte ori l-am văzut până acum. Ferească sfântul să-l pui la loc în dulap sau să-l miști din locul în care l-a pus el. Țipete, urlete, plâns, jale mare. Mă tolerează să-l folosesc când am nevoie de el la bucătărie, dar trebuie musai să-l las pe el să-l monteze. Nu-mi dau seama ce-i place așa mult la el. Într-o seară l-a adus în pat și am dormit cu el pe lângă noi @_@ 

  • mini mătura și fărașul - Ce pot să zic?!? băiatului meu îi place curățenia:))))
Ce facem la baie:
  • în afară de baie și spălat pe mâini, îi place să se urce pe vasul de toaletă și să acționeze butonul de la rezervorul de apă. ÎNCONTINUU dacă s-ar putea. Noroc că există un interval de vreo 10-20 secunde necesare să se încarce rezervorul...
  • să facă curat, să șteargă faianța și orice altceva mai prinde în cale;
  • să rupă bucățele din hârtia igienică și să o arunce în chiuvetă și apoi să dea drumul la apă. Eventual, dacă nu sunt eu pe fază, să înfunde chiuveta;
  • să umple chiuveta cu apă și să bată cu palmele în apă și să facă o ditamai balta de apă;
  • să bage găleata de mop în cadă;
  • să dea cu mopul - chiar are un mop mai mic făcut dintr-un băț telescopic de spălat geamurile (i l-am făcut pe la un an că era absolut fascinat de mop și ar fi stat toată ziua cu mopul în mână);
  • să se strâmbe în oglindă;
  • dacă l-aș lasă, ar fi super-mega-extaziat să spele vasul de toaletă. L-a mai spălat el mai demult cu peria de spălat biberoane...am povestit aici.
Alte activități:
  • cea mai mare plăcere în perioada asta este să desfacă pachetele de șervețele:)))))

  • și să lipească abțibilduri peste tot, în special pe el:)))
  • dat cu aspiratorul (uneori chiar și de 4 ori pe zi);
  • scos rufele din mașina de spălat, cărat/împins coșul cu rufe până pe balcon, întins (mai degrabă trântit) rufele pe uscător (sau pe jos sau pe unde apucă) și încercat să le prindă-n clești;
  • fiindcă are o pasiune foarte mare pentru întins rufe, uneori îi întind câte o sfoară prin casă pe care îl las să își întindă el rufele și eu le prind cu cleștișori, iar el se chinuie să prindă mișcarea cu cleștii;
  • spălat geamuri cu ...apă:))) are propriul pulverizator umplut cu apă și e înnebunit să spele geamurile cu el. Dacă ar fi după el ar folosi o rolă întreagă de servețele de hârtie ca să șteargă un singur geam;
  • plimbat mobilă prin casă, în special scaune, ca să ajungă unde are chef, nevoie, treabă;
  • e responsabilul principal cu pușculița. Avem un porc mare din lut în care bagă tot mărunțișul. Cum aude zdrăngănit de monezi, cum se activează și vine repede să ți-i ceară ca să-i bage la pușculiță. Drept urmare, i-am făcut dintr-o cutie de carton o pușculită improvizată în care bagă cu succes niște șaibe de 2 cm împrumutate din trusa de scule a lu tac-su:)))) O idee drăguță aici
  • ne jucăm cu paie (din acelea de băut). Ori le tăiem și le înșiruim pe un șiret (mai mult eu, decât el), ori le înfige în suportul de tacâmuri de la ikea. Mai multe idei găsiți aici
  • Cutia cu fâșii de reviste tocate

  • traseul pentru mașini cu izolier band
  • diverse activități care implică utilizarea tuburilor de carton rămase de la hârtia igienică și prosoapele de bucătărie. Aici sunt muulte idei faine!
  • joaca cu ghinde, castane sau alte chestii care se pot tria, băga în cutiuțe cu orificii de mărimi diferite
  • cotrobăitul prin sertare, cutii, dulap
  • joaca de-a v-ați ascunsea prin casă
  • hârjoneala de orice fel
  • topăitul prin pat, pe pernele de la canapea, ascunsul sub pături
  • mersul pe toboganul improvizat în sufragerie din salteaua de la canapea
  • bătaia cu perne
  • plimbatul și stivuitul de perne
  • mersul de pe o pernă pe alta
  • scosul și băgatul bateriilor în telecomenzi (aici tac-su s-a enervat și a tras o bandă de scotch peste telecomenzi ca să nu mai rămână mereu fără baterii, deci fără televizor)
  • orice fel de cort făcut din cearceafuri sau alte materiale provoacă maximă bucurie și e prilej de chităialăăă!


Și cred că o să mă opresc aici că am obosit eu de cât am scris. Trăiam cu impresia că nu facem chiar atât de multe lucruri, însă punându-le pe hârtie constat că sunt muulte. Mai ales, că o mare parte din ele se întâmplă zilnic și nici nu le-am trecut pe cele pe care le facem afară!

Promit să revin cu lista de activități pentru afară și cea cu activități pe care mi le propun să le facem în casă, mai la iarnă.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu