miercuri, 26 noiembrie 2014

Blackfridayu' la români


Teoretic, Black Friday (BF) ține o singură zi, vinerea după joia recunoştinţei. Mai are și o soră, Cyber Monday (CM), lunea după vinerea neagră, dedicată cumpărăturilor în online. Practic BF se întâmplă în magazine, offline, iar CM în magazinele virtuale, în online. 

La noi în țară ambele evenimente poartă același nume, Black Friday, chit că se întâmplă în online sau în offline, ține cât are chef directorul de marketing și/sau de vânzări și anul ăsta avem 2 BF-uri. De ce 2? Pentru că eMag, a hotărât să facă BF pe 21 noiembrie din cauza faptului că 1 Decembrie pică într-o luni și ar fi avut probleme cu livrarea coletelor. Competiția s-a mobilizat să ofere și ea un early BF, weekly BF, endless BF, fiecare ce a putut sau cum a putut. 

Culmea e că noi nu sărbătorim Ziua Recunoștinței, așa că, eu personal, nu văd rostul BF la noi în țară. În opinia mea BF, la noi, face parte din categoria formelor fără fond: importăm fără cap de afără tot felul de formate de promovare fără ca ele să se potrivească fondului. BF a fost adus în țară de eMag și oarecum a rămas în mentalul online ca tatăl și mama promoțiilor de BF. Consumatorul român, avid după orice model replicat din afară l-a îmbrățișat imediat, și cu inima, dar mai ales, cu portofelul.

Nu pot să-mi ascund supărarea provocată de faptul că oamenii noștri din marketing nu încercă (sau poate doar mi se pare mie, poate ei încearcă, dar nu au cu cine, pentru cine) să conceapă ceva potrivit pentru cumpărătorul român. Putea fi, de exemplu, o campanie pentru 30 noiembrie, ca să nu se suprapună cu ziua națională, sau, de ce nu, de ziua națională. O agenție de creație putea să facă o mega campanie. Dar de ce să ne chinuim când tot ce face americanu' e mai bun, mai frumos și mai ușor de preluat, că doar dăm cu copy-paste... Repet, poate exagerez eu.

Despre promoții nici nu vreau să vorbesc, pentru că, în ciuda scandalurilor de anul trecut pe tema țepelor la bani luate de mulți dintre cumpărători, lucrurile nu s-au schimbat prea tare. Dacă în State oamenii se duc în magazine și stau la cozi enorme și cumpără cu încredere tot ce văd cu ochii sau mai prind, la noi trebuie să stai o lună-două de zile la pândă în online să monitorizezi prețurile ca să nu fii tras în piept. Anul trecut a fost un ditamai scandalul. M-am gândit că retaileri și comercianții și-au învățat lecția. N-ai cu cine bă, niște țărani (replică din reclama Cava D'oro)! Mulți au repetat schema... adică, oamenii ăștia de vând chiar cred că suntem proști atât de ocupați încât nu avem timp să verificăm și cum vedem scris undeva mega reducere de preț, gata, ne lăsăm convinși. Păi ne luăm țeapă o dată, de două ori, dar nici chiar așa la infinit. 

Aștept cu nerăbdare să apară și la noi respectul pentru cumpărător, că până 'om ajunge noi la mobile apps shopping experience și campanii de BF făcute la nivelul celor din afară mai durează. Până atunci, citim aici cum se adaptează retaileri din afară la noile trenduri online de consum. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu